۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان
مركز پاسخگويي 190

مركز پاسخگويي 190 در دو بخش فعاليت مي كند:

1- عهده دار پاسخگويي تلفني از طريق شماره تلفن 190 به سوالات دارويي و مسموميت ها و ارائه راهنمايي هاي لازم به مصرف كنندگان دارو

2- اطلاع رساني درخصوص كمبودهاي دارويي و تهيه داروهاي كمياب

اين مركز همچنين وظيفه ثبت و پيگيري شكايات دارويي و شكايات مربوط به محصولات غذايي بسته بندي شده و محصولات آرايشي و بهداشتي را برعهده دارد. شكايات مرتبط با دارو اعم از اظهار گرانفروشي، عدم رعايت حقوق بيمار در داروخانه، مشكلات بسته بندي داروها در اين مركز ثبت و از طريق ارجاع به دانشگاه ها پيگيري مي گردد.

پاسخگويي به سوالات دارويي و كنترل مسموميت ها: 

 مركز ملي اطلاع رساني داروها و سموم عهده دار پاسخدهي به سوالات دارويي و موارد مسموميت به صورت شبانه روزي (در تهران) و ساعات اداري در شهرستان ها از طريق داخلي 2 شماره تلفن 190 مي باشد. كارشناسان اين مركز از ميان داروسازان و پزشكان عمومي و متخصص پس از طي دوره هاي آموزشي انتخاب مي گردند. در اين مركز به سوالات ذيل به صورت تلفني پاسخ داده مي شود:

موارد مصرف و عوارض ناخواسته ناشي از دارو، مصرف داروها در دوران بارداري و شيردهي، مقدار مصرف- احتياط و منع مصرف داروها، تداخلات اثر داروها با هم و با مواد خوراكي و نتايج آزمايشگاهي، اطلاعات سم شناسي و مسموميت ها، اقدامات اوليه در برخورد مسموميت هاي ناشي از دارو، مواد شيميايي، شوينده هاي خانگي، گازهاي سمي، گزش حيوانات سمي، گياهان سمي، مواد مخدر و محرك، مواد نفتي، فلزات سنگين، سموم دفع آفات، اطلاعات تخصصي در زمينه مسموميت هاي گروهي، مسموميت هاي شغلي و آلودگي هاي محيط با سموم.

پاسخگويي به سوالات كمبودهاي دارويي و ثبت و پيگيري شكايات: با شماره گيري تلفن 1490 و سپس انتخاب كد 1، كارشناسان مركز به صورت شبانه روزي (در تهران)، و ساعات اداري در شهرستان ها راهنمايي لازم را در جهت تهيه داروها و معرفي نزديك ترين داروخانه اي كه داروي مورد نياز بيمار را موجود دارد، در اختيار قرار مي دهند. اين روند با عضويت داروخانه ها در سامان دارو و همكاري ايشان در اعلام موجودي دارو توسط مركز ملي پاسخدهي سلامت 1490 در حال انجام است. سامانه مذكور بدون نياز به تماس تلفني و تنها با ارسال پيام كوتاه حاوي نام دارو به شماره 201490 ، نام و نشاني دو داروخانه اي كه داروي مورد نظر را موجود داشته باشند را از طريق ارسال پاسخ پيام كوتاه، اطلاع مي دهد.

ثبت و پيگيري شكايات دارويي و شكايات محصولات غذايي بسته بندي شده، محصولات آرايشي و بهداشتي نيز با شماره گيري تلفن 1490 و سپس انتخاب كد 1، توسط كارشناسان مركز صورت مي گيرد. كليه شكايات مرتبط با دارو اعم از اظهار گرانفروشي، عدم رعايت حقوق بيمار در داروخانه، مشكلات بسته بندي داروها و همچنين مشكلات بسته بندي و كيفيتي ثبت مي شود. مراجعين سپس مي توانند با ارائه كد پيگيري روند بررسي و رسيدگي به شكايت خود را پيگيري نمايند.

 

ستاد مركزي و مركز ملي اطلاع رساني داروها و سموم

 

دانلود فايل ورد...دانلود فايل pdf

تاریخ :
1396/07/08
تعداد بازدید:
370
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal