۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت
تغذیه در ماه مبارک رمضان
توصیه های تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان
فواید بهداشتی و درمانی روزه داری از ثمرات فرعی اما حیاتی آن محسوب می شود.با برنامه ریزی درست برای تغذیه و توجه به برخی توصیه های تغذیه ای در این ماه مبارک و پرهیز از زیاده روی در خوردن می توان از فواید بهداشتی روزه بهره برد.

فواید بهداشتی و درمانی روزه داری از ثمرات فرعی اما حیاتی آن محسوب می شود. با برنامه ریزی درست برای تغذیه و توجه به برخی توصیه های تغدیه ای در این ماه مبارک و پرهیز از زیاده روی در خوردن، می توان علاوه بر کسب برکات معنوی از فواید بهداشتی روزه بهره برد. جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز برخی مشکلات تغذیه ای لازم است به نکات زیر توجه بیشتری داشته باشید.

حتما سحری میل کنید

صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در طول روز است و در طول ماه رمضان، اهمیت آن دوچندان می‌شود.

نخوردن سحری، طول مدت روزه‌داری را افزایش می‌دهد و بدن تا افطار، برای تأمین مواد مورد نیاز و انرژی، به وعده‌ی غذایی قبلی نیاز دارد. با توجه به ساعات طولانی روزه‌داری، احتمال کم‌آبی بدن و احساس خستگی  در طول روز بیشتر می‌شود. به‌علاوه نخوردن سحری باعث می‌شود بعد از افطار پرخوری کنید که آن هم باعث افزایش وزن ناسالم می‌شود.

وعده سحری باید غذای کاملی باشد، زیرا باید تامین کننده انرژی بدن در ساعات طولانی روزه داری باشد که می توان با قرار دادن گوشت به عنوان منبع غنی از پروتئین ، برنج به عنوان منبع کربوهیدرات ، حبوبات  و سبزیجات و میوه ها به عنوان منبع غنی از فیبر و ویتامین ها  در سحری، مواد  مورد نیاز بدن را تامین کرد.

با رعایــت تـنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیـه ای شـامل آب، امـلاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن، تامین می شود.

مصرف زیاد قندهای ساده در وعده سحر باعث ترشح زیاد انسولین و افت قند در طول روز می شود.

 

 

در افطار پرخوری نکنید

معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد. بهتراست حجم غذای افطار را کاهش دهید و شام را بعد از افطار بخورید.وعده‌ی افطار باید متعادل باشد، یعنی باید غذاهای مغذی نوش جان کنید اما نه مثل یک مهمانی. پرخوری و به‌خصوص مصرف بیش از اندازه‌ی غذاهای پرچرب می‌تواند منجر به سو‌ءِهاضمه و افزایش وزن شود.

توصیه می شود که در وعده های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غـذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند و شکر پرهیز شود. مصرف غذاهای چرب و شیرین باعث ایجاد احساس خستگی و تنبلی می‌شود. به‌علاوه باید مقدار نمک دریافتی خود را نیز محدود کنید، به‌خصوص در وعده‌ی سحری. مصرف زیاد نمک باعث می‌شود روز بعد بیشتر تشنه شوید.

 از نوشیدن بیش از اندازه چـای در وعـده سـحری اجتنـاب نمائید چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می شود.

یکی از عادات غلط غذایی روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد، نوشـابه و یا غیره استفاده می کنند. توصیه می شود افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کننـد. پـس از آن مـی تواننـد از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود و از بیش خواری به هنگام افطار ممانعت می کند.

دیابتی ها برای روزه داری باید با پزشک معالج خود و یک متخصص تغذیه مشورت کنند .

هرچقدر می‌توانید، آب بنوشید

تا جایی که می‌توانید، بین افطار تا سحر آب بنوشید. نوشیدن آب کافی خطر کم‌آب شدن بدن در طول روزه‌داری را کاهش می‌دهد. سعی کنید حتما روزی (بین افطار و سحر) 8 لیوان مایعات مصرف کنید. مایعات شامل انواع آب‌میوه، شیر، شربت و سوپ هم می‌شود اما آب بهترین انتخاب است. در حالت ایده‌آل باید مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، چای و نوشابه را کاهش بدهید. این نوشیدنی‌ها ادرارآور هستند و باعث کاهش آب بدن می‌شود.

برای اینکه در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید؛ حتماً در وعده سحر از ماست، میوه و سبزیجات استفاده کنید و از مصرف غذاهای تند، پرادویه، شور، کله پاچه خودداری کنید. زیاده روی در مصرف مواد گوشتی در سحر باعث ایجاد تشنگی در طول روز می شود. استفاده از شربت آبلیمو کم شیرین هم بسیار موثر است

.از خوردن تنقالت فراوان، انواع دسرها و شیرینی ها و نوشابه های گازدار در برنامه افطار و سحر پرهیز کنید.

اگر در ماه رمضان دچار یبوست می شوید. علاوه بر میوه از خورش های ملین مثل خورش آلو و خورش های سبزی دار استفاده کنید.

افروز جعفرنیا

مدیراداره نظارت وارزیابی فراورده های طبیعی،سنتی و مکمل

 

تاریخ:
1398/02/18
تعداد بازدید:
499
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal