معاونت غذا و دارو

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

  • 1402/06/14 - 13:05
  • - تعداد بازدید: 19
  • - تعداد بازدیدکننده: 19
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z7K
عطر و اصالت کالا

عطر و اصالت کالا

 کلمه عطر که از واژه لاتین (Fume) به معنای دود گرفته شده است ترکیبی از اسانس­های طبیعی، ترکیبات معطر، تثبیت کننده رایحه، اتانول و آب می­باشد و برحسب غلظت مواد معطر مصرفی در فرمولاسیون به انواع مختلفی تقسیم­بندی می­شود. هنر عطر سازی در زمان باستان از مصر و بین النهرین آغاز شده است و اولین استفاده از عطر مایع بیش از 5000 سال قدمت دارد.

انواع عطر

میزان اسانس

Perfume

25-15

Eau de perfume

15-8

Eau de Toilette

10-4

Eau de cologne

4-2

Deodorant/Eau de fraiche

کمتر از 3 درصد

میزان اسانس در فراورده­های عطری و کیفیت اسانس مصرفی نقش به سزایی در تعیین قیمت محصولات فوق دارد. یک عطر در تشابه با نت­های موسیقی به سه گروه از نت­های گوناگون توصیف می­شود که یک رایحه هماهنگ را به وجود می­آورند. این نت­ها به زمان آشکار می­شوند، اولین بویی که از عطر به مشام می­رسد مربوط به نت فوقانی یا اولیه می­باشد و از فراریت باالایی برخوردار هستند. آن­ها مولکول­های کوچک و سبکی هستند که به­سرعت تبخیر می­شوند و در شکل­گیری احساس اولیه یک فرد نسبت به آن عطر نقش مهمی ایفا کرده و در نتیجه بر فروش آن عطر بسیار تاثیرگذار می­باشد. به­دنبال نت فوقانی نت میانی احساس می­شود و شامل موادی است که نسبت به نت فوقانی از فراریت کمتری برخوردار هستند درست زمانی که نت فوقانی در حال محو شدن می­باشد خود را نشان می­دهد. ترکیبات نت میانی قلب یا بدنه­ی اصلی یک عطر را تشکیل می­دهد. در آخرین مرحله نت پایانی خود را به­تدریج آشکار می­نماید. این مواد معمولا رزینی و ویسکوز بوده و از فراریت کمتری برخوردارند و از تبخیر سریع نت­های دیگرجلوگیری نموده و نقش تثبیت کننده در عطر را دارا می­باشد.

در بررسی اجمالی از نت­های تشکیل دهنده عطر معمولا از تیره مرکبات در نت فوقانی، از رایحه رز و یاس در نت میانی و از رایحه نعناع هندی و مشک در نت پایه اکثر عطر­های زنانه استفاده می­شود. معمولا برای بررسی کیفیت یک عطر از برخی آزمون­ها شامل تست ارزیابی حسی رایحه، تست رنگ، شناسایی نوع الکل و تعیین درصد آن،  تعیین درصد میزان اسانس و تست شناسایی مواد آلرژی­زا استفاده می­شود.

 حساسیت پوستی از اساسی ترین مشکلاتی به شمار می رود که صنعت عطر با آن مواجه می باشد و می بایستی به ناچار به حل آن بپردازد. راهکار ساده­ای که جهت مقابله با حساسیت پوستی وجود دارد آزمایش حساسیست­زایی تمام مواد اولیه می­باشد که پس از اطمینان از آن بر روی پوست انسان نیز آزمایش می­شود. اگر جواب این آزمایش که با استفاده از نوار چسب­های خاصی انجام می­پذیرد منفی باشد دیگر احتیاج به انجام آزمایش دیگری نمی­باشد. گاهی اوقات تشخیص تحریک پوستی از حساسیت پوستی چندان آسان نمی­باشد. تحریک پوستی معمولا بعد از پاک کردن ماده تحریک کننده از روی پوست از بین می­رود در حالیکه حساسیت پوستی ناشی از فعال شدن سیستم ایمنی بدن است و عکس العمل پوست می تواند زمان طولانی­تری ادامه یابد.

هنگام خرید یک عطر و به طور کلی زمانی که قصد خرید یک کالای بهداشتی، آرایشی، دارویی و یا هر محصول دیگری را داشته باشید که استفاده از آن رابطه­ای تنگاتنگ با سلامتی شما دارد باید خیالتان راحت باشد که جنس و کالایی که می­خرید جدا از این که اصل و با کیفیت باشد از محل تولید و نحوه­ی حمل و نقل و عرضه­ی آن کالا مطمئن شوید که هیچ ضرری برایتان نداشته باشد.

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این کار را برایمان راحت کرده­اند آن هم با برچسبی به اسم برچسب اصالت کالا. برچسب اصالت کالا همان برچسب سفید- زرد رنگی است که روی محصولات سلامت محور زده می­شود، قابل استعلام و تایید بوده و با استفاده از آن به سادگی می­شود کالاهای اصل را از کالاهای قاچاق تشخیص داد.

 

برچسب اصالت کالا اطلاعات مهمی در مورد کالا را شامل می­شود، تاریخ تولید محصول، تاریخ انقضا، تولید کننده و وارد کننده و بارکد اصالت کالا جزو همین اطلاعات هستند که روی برچسب درج می­شوند. کد اصالت ۱۶ رقمی است که به صورت محلی پوشش­دار و قابل اسکرچ کردن و روی بارکد کالا قرار دارد، این کد برای هر کالا اختصاصی بوده و مصرف کننده به راحتی با خراش دادن لایه اسکرچی می­تواند اصالت کالا را چک کند. برای این کار کد ۱۶ رقمی را که توسط لایه ای پوشیده شده خراش بدهید و بعد از آن شناسه را از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال نموده و یا همچنین با استفاده از شماره تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ مورد بررسی قرار داده و کنترل کنید.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 2287
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت